Rijden in het donker is iets waar je als forens op voorbereid moet zijn als je het hele jaar door wilt rijden, of als je gewoon een werkschema hebt waarbij je in de vroege ochtenduren of later in de nacht moet pendelen.

Net als bij zwaar weer, kan ’s nachts rijden intimiderend zijn voor degenen die het nog niet eerder hebben gedaan, maar het is niet veel anders dan rijden in het zonlicht!

Vandaag deel ik enkele tips om jezelf beter zichtbaar te maken, zodat je veilig naar je werk en naar huis kunt. Maar eerst

Onthoud Dat De Lichten Niet Alleen Voor Jou Zijn!

Een van de meest voorkomende argumenten voor fietsers om ’s nachts geen verlichting te gebruiken, is hetzelfde als waarom veel automobilisten weigeren hun lichten aan te doen bij schemering, zonsopgang of bij slecht weer: ik kan prima zien!

Wat je moet beseffen is één ding: de lichten zijn niet alleen voor jou! Hoewel je misschien denkt dat je goed genoeg ziet dankzij het omgevingslicht van straatlantaarns of het maanlicht, kan de bestuurder in de auto die achter je komt met 45 mijl per uur je misschien helemaal niet zien!

Lichten op een fiets zijn niet alleen voor jou om te kunnen zien, ze zijn ook om gezien te worden .

De Twee Soorten Fietsverlichting

Er zijn twee soorten verlichting die u op uw fiets kunt gebruiken: actieve lichten, dit zijn lichten die actief worden gevoed door een stroombron (meestal een batterij), en passieve lichten, die in wezen reflectoren en ander reflecterend materiaal zijn waarvoor een afzonderlijk actief lichtbron om op te lichten, om zo te zeggen.

Gebruik ’s nachts alleen de minimale hoeveelheid actieve lichten op uw fiets, inclusief rode achterlichten en witte koplampen. Deze zijn meestal wettelijk verplicht na zonsondergang of voor zonsopgang. Raadpleeg de lokale wetgeving voor meer informatie! ).

Hoewel passieve of reflecterende verlichting geweldig kan zijn, zou het niet uw enige lichtbron moeten zijn. In plaats daarvan moet u ze gebruiken als aanvulling op uw normale verlichting.

Uw Lampen Monteren

Zelfs het beste licht ter wereld zal niet veel nut hebben als het niet correct is geïnstalleerd, dus zorg ervoor dat je je lampen goed richt.

Koplampen moeten zo zijn gericht dat ze de weg voor u verlichten; lichten die recht naar beneden gericht zijn, zijn nutteloos als u sneller dan stapvoets gaat, en lichten die naar boven gericht zijn, zullen zichtbaar zijn voor andere weggebruikers, maar zullen niets doen om de weg te verlichten zodat u kunt zien waar u heen gaat.

Een auto zal een achterlicht dat van achteren op de grond of de sterren is gericht niet zien, tenzij het er heel dichtbij is. Een achterlicht dat achter je is gericht langs een denkbeeldige lijn evenwijdig aan de weg zal echter van grote afstand zichtbaar zijn.

Als extra tip: als je twee koplampen gebruikt, probeer ze dan iets van elkaar af te kantelen. Hierdoor zie je meer van de weg en heb je een groter gebied.

Uw Zichtbaarheid Vergroten Met Reflecterende Uitrusting

Nachtrijden is een gangbare praktijk die felgekleurde shirts en signalisatiekleuren suggereert. De realiteit is echter dat uw kleur in het donker niet zoveel impact heeft als in het licht.

Reflecterende kleding is een geweldige manier om je zichtbaarheid ’s nachts te verbeteren.

In de warmere maanden kunt u ervoor kiezen om t-shirts en wielershirts te dragen. Deze items bieden niet veel reflecterend oppervlak.

U kunt uw verlichting aanvullen met een goedkoop en lichtgewicht reflecterend vest om uw zichtbaarheid drastisch te vergroten.

Het vinden van reflecterende uitrusting in de wintermaanden kan gemakkelijker zijn, omdat de meeste uitrusting reflecterende stof bevat.

Veel jassen hebben reflecterende strepen. Anderen, zoals mijn Sugoi Zap-jas (en bijpassende helmhoes), reflecteren volledig in zonlicht, maar zien er bij daglicht nog steeds normaal uit.

De Zichtbaarheid Van Uw Fietsen Vergroten Met Reflecterende Tape

Het toevoegen van reflecterende elementen aan uw fiets is een andere geweldige manier om uw zichtbaarheid ’s nachts te vergroten, vooral vanaf de zijkanten waar uw lichten naar voren en naar achteren het minst effectief zijn.

Fietsen worden standaard geleverd met reflectoren. Ze worden echter vaak zo snel mogelijk verwijderd vanwege esthetiek en lawaai, vooral als de reflectoren spaakreflectoren zijn.

Er zijn andere opties, zoals reflecterende tape. Reflecterende tape is goedkoop en kan in vele kleuren worden aangepast aan uw frame.

Je kunt ook klittenband of reflecterende armbanden gebruiken om tape aan je frame te bevestigen als je het niet aan de muur wilt plakken.

Hierboven zie je mijn woon-werkfiets bedekt met zwarte reflecterende tape van 3M. De tape is breed en werd op een paar delen van mijn velgen, mijn frame en mijn spatborden aangebracht.

Het is onmogelijk om tape op mijn fiets te zien in het zonlicht. Maar als je er ’s nachts met licht op schijnt, gloeit het. (Telefoonflitser werd gebruikt om autokoplampen te simuleren.

Een Opmerking Over Dagverlichting En Achterlichten

Cygolite, Trek en andere merken moedigen fietsers aan om dagverlichting te gebruiken naarmate hun batterijen verbeteren en de lichtopbrengst toeneemt.

Veel fietsers, waaronder ikzelf, geloven dat het gebruik van felle zwaailichten overdag je zichtbaarheid kan vergroten, en in mijn persoonlijke ervaring heb ik een positief verschil opgemerkt in hoe mensen om me heen rijden sinds ik dagverlichting begon te gebruiken, vooral in gebieden met veel verkeer en fietspaden.

Vanwege hun helderheid is het belangrijk dat u op de weg en op groene wegen ’s nachts geen daginstellingen voor deze lichten gebruikt !

Deze lichten kunnen helder genoeg zijn om overdag de aandacht te trekken, maar ze kunnen bestuurders ’s nachts verblinden als grootlicht in de koplampen van een auto.

Deze lampen kunnen worden gebruikt, maar gebruik ze alleen ’s nachts.

Hetzelfde kan gezegd worden over achterlichten, die zijn ontworpen om te worden gebruikt op mountainbikeroutes zonder autoverkeer en die doorgaans veel helderder zijn dan lichten die veilig op de weg kunnen worden gebruikt; als u besluit ze op de weg te gebruiken, gebruik dan de lagere instellingen die zijn goedgekeurd voor gebruik op de weg.

Dit zijn de dingen die ik ’s nachts gebruik, en ze worden sterk aanbevolen:

Volgende: Planning voor het weer : pendelen bij hoge temperaturen? Heb je te maken met koud weer? Ik heb een paar snelle tips over hoe om te gaan met het typische weer dat je kunt tegenkomen als je van plan bent het hele jaar door fietsforens te worden!

PS

Verwant

Het Handboek Voor Woon-werkverkeer Is Bijgewerkt

Ons 71 pagina’s tellende handboek voor woon-werkverkeer omvat een reeks onderwerpen, waaronder:

  • Wat voor soort fiets je nodig hebt – of kunt gebruiken?
  • Welk type kleding past het beste?
  • Uw route plannen en navigeren
  • Welke benodigdheden moet je meenemen?
  • Hoe u uw spullen kunt dragen met fietstassen en rugzakken
  • Hoe u goedkope camera’s voor uw fiets kunt krijgen
  • De beste plaatsen om de camera’s te monteren
  • Veilig rijden in het donker

Plus nog vele andere dingen