De nieuwste versie van de vlaggenschip-straatfiets van Orbeas is snel, comfortabel en flexibel

Mitch Mandel

Twee keer in mijn leven heeft de Orbea Orca me geholpen mijn mojo terug te krijgen. In 2008 had ik fantasieën om de Junior Worlds te halen toen ik tijdens een trainingsrit werd aangereden door een voertuig. Ik had breuken in mijn ruggengraat, een gebroken arm, enkel en handen, en ernstige kneuzingen in mijn gezicht. Bij de ambulance vroeg ik mijn vader eens in tranen naar mijn fiets”, zei hij, maak je geen zorgen, ik heb al een Orbea voor je gekocht. Hij was van plan geweest me op kerstochtend te verrassen. Ik heb geleerd me veilig te voelen op de wegen met die Orca. Uiteindelijk reed ik ermee naar een collegiale nationale medaille.

Het afgelopen jaar eindigde mijn jaar in een spagaat toen mijn sleutelbeen contact maakte met een definitieve wielerbaan. Deze keer wist ik niet zeker of ik wilde blijven racen of rijden. Toen rolde deze roze fantasiemachine in mijn leven.

De fiets was heel wat veranderd sinds mijn vertrouwde versie uit 2007. (Voor de meest recente informatie over nieuwe fietsen en uitrusting, abonneer je op onze nieuwsbrief.) Om te beginnen biedt Orbea een aanpassingsprogramma genaamd MyO, dat gratis zal zijn op Orca-versies op of boven de M20i-versie. (De kosten zijn anders.) U kunt uit 18 kleuren op vijf plaatsen op de fiets kiezen en de stuurpenlengte en stuurmaat kiezen. Versnellings- en zadelopties kosten extra. En Orbea zal elke term van 20 letters, zoals je titel, op de bovenbuis schilderen. En in het evenement Je hebt wat inspiratie nodig, je kunt deze aangepaste fietsen bekijken in de Tour de France 2017:

Mijn testmodel werd geleverd met SRAM eTap en 40 mm diepe Fulcrum Racing Quattro Carbon-wielen. Het frame is opnieuw ontworpen om lichter, stijver en aerodynamischer te zijn dan de vorige versie. Een nieuwe carbon lay-up verminderde het gewicht met 60 gram, zegt Jordan Hukee, creatief directeur bij Orbea. Hij schrijft de groei in stijfheid toe aan een hervormde BB386-trapas en balhoofdbuis. Een nieuwe vork met bredere bladen bespaart bovendien vier watt (bij 50 km/u) in de vorige versie en verhoogt de laterale stijfheid met 26 procent, beweert Orbea. Ten slotte bevordert het herontwerp de bandenspeling tot 28 mm.

Hoewel de nieuwe Orca stijver is, was hij urenlang comfortabel op ruwe, landelijke bestrating en vuil terwijl ik weer aan mijn conditie werkte. Het voelde alsof het door de straten dreef. De leiding blonk uit in een regenachtige race vol bochten van 180 graden. De Orca reageerde op elk teken zonder zenuwachtig te zijn, en stond me toe mijn lijn op het laatste moment te wijzigen zonder ernstige gevolgen. Dankzij deze behendige bediening kon ik vol vertrouwen door packs navigeren, maar toen ik haperde, hielp het stijve, lichtgewicht frame me om snel terug te accelereren in het gebied. Het compactere stuur maakte het ook gemakkelijk voor mijn kleine handen om de remhendels vanaf de druppels te bereiken.

Een sexy fiets kan een extra motivatie zijn om eropuit te gaan. Maar met alle Orca’s is het niet alleen oppervlakkig – dankzij de soepele en snelle rit kon ik opnieuw ontdekken wat ik zo leuk vond aan fietsen, misschien toen ik het het meest nodig had.