Een nieuwe Madone

trektocht

2016 Trek Madone 9-serie

Madone goedgekeurd door de UCI

trektocht

We vroegen Michael Mayer, Treks Global Street Brand Manager, om details over de fiets en hij antwoordde met een e-mail: We zullen officieel informatie over nieuwe productontwikkelingen vrijgeven wanneer deze voor veel rijders over de hele wereld direct beschikbaar is om ervan te genieten. Toch lijkt Trek dicht bij de volledige productie te zijn. De modellen op de foto’s die we hebben gezien, lijken voltooide goederen te zijn, en ruiters van verschillende lengtes haasten zich met de frames. Dat geeft aan dat Trek al meerdere koolstofvormen heeft ontwikkeld, wat bedrijven meestal pas doen als ze de lay-out hebben voltooid. De fiets staat ook op de UCI-lijst met goedgekeurde frames en wordt de 2016 Madone 9-serie genoemd.

2016 Trek Madone 9-serie

Treks Aero make-over

trektocht

Trek introduceerde de Madone in 2004 als zijn belangrijkste racefiets. Het frame evolueerde en in 2013 voegde Trek wat wind-cheating contouren en functies toe, waardoor het een aero-racefiets werd. Desalniettemin was het minder glad dan de Cervlos S-serie of zelfs Specializeds Venge, want in tegenstelling tot die merken had Trek niet nog een ander speciaal racemodel (Cervlo heeft de R-serie en Specialized heeft de Tarmac). Voor Trek moest de Madone alles doen. Maar dat veranderde vorig jaar toen het bedrijf de stijve, lichte Emonda introduceerde, waardoor Trek de Madone in een radicalere aero-fiets kon veranderen.

2016 Trek Madone 9-serie

Staaf en stuurpen uit één stuk

trektocht

Een van de meest opvallende dingen van deze nieuwe Madone is wat we niet kunnen zien op de afbeeldingen. Met uitzondering van een kabel voor de achterderailleur, zijn de draden en behuizing van de fiets verborgen, zelfs voor de voorrem. Foto’s die Trek op zijn Instagram-feed heeft gepost, tonen de fiets met een eendelige stuurpen / staaf, die enkele aanwijzingen biedt voor de onopvallende routing. Meer informatie komt uit een Trek-video die de draden onthult die de stuurpen net voor de stuurklem verlaten. Waar gaan ze vanaf daar? We wisten het niet zeker, maar de balhoofdbuis van de fiets heeft een dominante neus (rechtsboven) die voldoende ruimte biedt voor de voorremkabel, behuizing en meer.

2016 Trek Madone 9-serie

Geheime neusklep

trektocht

We waren niet helemaal zeker wat deze flap doet, maar een mogelijkheid is dat het het gat bij de balhoofdbuis bedekt dat in de vorige dia wordt getoond.

IsoSpeed-ontkoppelaar?

TrekCheck out fietsen met startnummers 112 en 111. De huidige Madone is 112 heeft ook geen achterrem op de zadelresten. Motorcycle 111 is de gloednieuwe Madone en de achterrem is waarneembaar op de staande achtervorken. Veel aero-fietsen maken gebruik van achtervorkremmen, omdat ingenieurs denken dat dit de weerstand vermindert. Dit kan waar zijn, maar die locatie maakt de remmen lastig om voor te bereiden en te openen wanneer u het achterwiel moet verwijderen. De afbeelding onthult ook andere aerodynamische kenmerken: de gevormde stoelmast en zitbuis (ze zijn rond op de oude Madone); de stoelsteunen lijken magerder en groter; de bovenste buis heeft een sierlijke boog; en de onderbuis lijkt twee keer zo diep. Je zou ook een mysterieus wit stuk kunnen zien in de buurt van de liggende achtervork / zitbuis / bovenbuis. Het is niet duidelijk of de twee verwant zijn,maar je kunt ook zien dat de nieuwe Madones-stoelsteunen niet in de zitbuis worden aangesloten, net zoals bij de oude Madone. In plaats daarvan slaan ze het over en maken verbinding met de bovenbuis, net zoals ze doen met de Domane, die Treks vibratie-temmende IsoSpeed Decoupler bevat.