Nieuwe Racefietsuitrusting
Mike Yozell/

Mavic maakte al vroeg kennis met het aero-wielspel met de Cosmic, geïntroduceerd in de late jaren 90, maar toen de verkoop van zijn lichtgewicht Ksyrium-reeks van start ging, veranderde het Franse bedrijf zijn focus op andere categorieën. Tegenwoordig is aero echter een plaats van intense ontwikkeling, en Mavic’s wegwiellijn groeit met de komst van het CX01-concept en het oorspronkelijke bijbehorende wielsysteem, de CXR 80, producten die worden getoond in de windtunnel en ook op de wegen en races van Europa, samen met renners van de teams Garmin-Barracuda en Liquigas-Cannondale. Na drie jaar in ontwikkeling en een jaar testen op de weg, is de CXR 80 nu beschikbaar voor het publiek.

Mavic introduceert het CX01-concept als een aerodynamisch wielsysteem dat rekening houdt met alle fundamentele wielcomponenten, spaken en velg), en integreert vervolgens de band en een kleine stroomlijnkap – het CX01-blad – in de lay-out. De bladen die onder passagiers zijn gespot bij door Mavic gesponsorde teams tijdens de Tour de France 2011 en recht in een kanaal vallen dat op de velg is gevormd om de band-naar-velg-poort glad te maken en turbulentie te verminderen door de luchtstroom rond het hele wiel af te vlakken, beweert Mavic .

Het resultaat, volgens Mavic, is een wiel dat aerodynamischer is in een groter bereik van windhoeken dan andere gewone aero-wielen, waaronder de Zipp 808 Firecrest. Eigenlijk stelt Mavic dat zijn eigen wiel, bij een gecontroleerde instelling, 15 seconden sneller is dan de 808 bij een tijdrit van 40 kilometer. Het verwijderen van het blad, een ontwerp dat momenteel door de International Cycling Union in professionele competities is verboden, vermindert de prestaties van de wielen marginaal, maar de organisatie stelt dat het nog steeds sneller is dan de versie van Zipp.

Mavic maakte het “wielsysteem” samen met alle Helium-wielsets in 1996 populair en investeerde in een velg die vooraf aan een naaf was geregen – voorheen werden naven, spaken en velgen allemaal afzonderlijk gekocht. In 2010 breidde het Franse bedrijf het machineconcept uit met banden. De CXR 80 wordt geleverd met Mavic’s Yksion 23 mm CXR Grip Link (voor) en Power Link (achter) buisbanden. Beide versies maken gebruik van bepaalde verbindingen en nemen de vorm van het karkas en het loopvlak op in het ontwerp van het hele systeem om de luchtstroom verder te verbeteren. Vanaf dit moment zijn de banden alleen als tube leverbaar.

We hebben onze eerste kans om met de nieuwe wielen rond Aix-les-Bains te rijden in Noord-Frankrijk, de perfecte staten om een nieuw aero-wiel te evalueren. Garmin-Barracuda pro David Millar voegde zich bij de media op een rollende lus van 75 km. Tijdens de rit waren de wielen merkbaar flexibel, ondanks het verminderde aantal roestvrijstalen spaken met bladen (16 voor / 20 achter). Brede naafflenzen helpen de wielen hun stijfheid te geven, zegt Mavic.

Ongeveer halverwege onze rit ging de lucht open en begon het te regenen. Remmen op een nat wegdek was, zoals je zou verwachten van carbonwielen, niet geweldig. We zijn er echter van overtuigd dat Mavic, die een reputatie heeft op het gebied van creatieve alternatieven, een manier zal vinden om de remprestaties bij toekomstige iteraties van de wielen te verbeteren. De grip van de banden op natte wegen was echter geweldig. De Yksion van de CXR 80 had een goede grip op de straat en gaf de rijder vertrouwen.

Gerelateerde diavoorstelling: Mavic CX01 en CXR 80 wielsysteem