Kunnen Fietsen Gebruik Maken Van Busbanen?

Overal waar openbaar vervoer is, komen speciale busbanen waar bussen kunnen inrijden en passagiers kunnen meenemen.

Als er geen bussen zijn, kunnen busbanen aantrekkelijke plekken zijn voor alle andere gebruikers, zowel automobilisten, voetgangers als fietsers.

Het is tenslotte een groot gebied dat is afgescheiden van het algemene verkeer en alleen druk is als de bussen binnenkomen; anders is het een rustige plek om te reizen.

De wettigheid om busbanen te gebruiken is een andere zaak, en het is het onderwerp geweest van enige controverse in landen als Canada.

Als je een fietser bent die die lege rijstroken tussen de bustijden in de gaten houdt, vraag je je waarschijnlijk af: mogen fietsen op de busbanen blijven zolang de nodige voorzichtigheid in acht wordt genomen?

Waarom De Busbaan?

Er zijn een paar voordelen voor ervaren fietsers bij het rijden op de busbaan. Busbanen zijn meestal mooi en breed, erg vlak en natuurlijk is er veel minder verkeer om mee te concurreren op de weg.

Vooral zeer drukke straten zoals hoofdwegen kunnen een stuk gevaarlijker zijn om in te rijden, zelfs als je het fietspad gebruikt, dus de busbaan biedt wat extra bescherming tegen ander wegverkeer.

Het is misschien handiger om op de busbaan te rijden en er zijn niet veel bussen op de weg. Dit betekent dat fietsers zich geen zorgen hoeven te maken over de concurrentie met hen.

Fietsers merkten ook op dat bussen zich voorspelbaarder gedragen dan ander verkeer. Ze weten dat er regelmatig haltes en starts zullen zijn, dat er geen ander verkeer zal zijn en dat bussen maar zo snel kunnen reizen.

Aan de andere kant hebben busbanen hun nadelen. Fietsen op een fiets is meestal het beste voor mensen die meer ervaring hebben op een fiets, goed op hun omgeving kunnen letten en snel kunnen reageren.

Omdat bussen zwaarder en groter zijn dan auto’s, vormen ze een groter risico. Fietsers en bussen kunnen moeilijk naast elkaar bestaan op busbanen. De fietser blijft rijden terwijl de bus stopt, waarna de bus de fietser inhaalt en weer stopt. Dit is wat we een springkikkersituatie noemen.

Als er veel fietsers op de busbaan zouden zijn, zou het bussysteem niet meer goed werken omdat alle fietsers de rijstroken zouden verstoppen!

Tot slot wordt in sommige onderzoeken beweerd dat rijden op de busbaan niet veiliger is dan rijden op wegen zonder busbanen. Veiligheid valt op de rijder.

Wat Zegt De Wet?

Het grootste probleem voor fietsers (en ook bussen) als het gaat om busbanen, is het begrijpen van de wetten. Dit komt omdat de federale en staatswetten geen enkele bevoegdheid hebben. Busbaanregels worden bepaald door gemeentelijke en lokale wetgeving, wat vaak nogal verwarrend kan zijn.

Als je geluk hebt, zal er geschikte bewegwijzering zijn om je de weg te wijzen. Een busbaan kan bijvoorbeeld worden gemarkeerd als een gedeelde rijstrook tussen bussen en fietsen (en wordt hopelijk ook zo aangelegd om extra breed te zijn!)

Als dit het geval is, mag de fietser natuurlijk de busbaan gebruiken, hoewel het nog steeds aan de fietser is om rekening te houden met zijn of haar omgeving en niet te proberen een kip met de bus te spelen (je verliest elke keer!)

In veel steden en dorpen geven de borden echter geen gedeelde rijstrook aan, en dit betekent dat fietsers een lastige situatie hebben. Gedeelde fiets-/busbanen (of SBBL’s) zijn relatief zeldzaam in de Verenigde Staten.

Een onderzoek naar SBBL’s identificeerde 27 gemeenten in het hele land en bijna de helft daarvan is pas in de afgelopen tien jaar opgericht. Dit maakt het bestuderen van hun impact en gebruik lastig, zoals wordt geschetst in een enorm document dat is geschreven om te kijken naar ontwerp- en exploitatiebeleid rond gedeelde bus- en fietspaden.

De onderzoekers konden geen informatie van de staten vinden om te bepalen wat ze doen. Er zijn bijvoorbeeld geen gegevens voor Maryland, Illinois, Washington en het District of Columbia. Sommige steden hebben SBBL’s.

Andere steden werden ook gebruikt: Tucson (Arizona), San Francisco, Californië, Albuquerque en Minneapolis (Minnesota). Deze richtlijnen zijn ontwikkeld door de stad zelf, niet door een staats- of federale overheid.

Fietsers in de Verenigde Staten hebben nu een lastig probleem. Gedeelde bus- en fietspaden zijn zeldzaam, maar rijden op een drukke straat is gevaarlijk. Door dicht bij de stoeprand te rijden, zoals fietsers zouden moeten doen, zullen ze waarschijnlijk in conflict komen met een bus wanneer ze onvermijdelijk een busbaan raken.

Dus, wat is de beste manier van handelen?

Kan een fiets door een drive-thru gaan? Bekijk dit artikel.

Rijd In De Busbaan

Voor veel fietsers is het makkelijker om gewoon op de tanden te bijten en de busbaan op te gaan. Het zal tenslotte niet altijd vol met bussen zijn en het zal nooit vol verkeer zijn, dus de kans is groot dat je een veiligere tijd zult hebben.

Er zijn een aantal zaken waar u rekening mee moet houden als u van plan bent gebruik te maken van de busbaan.

  • Zorg er altijd voor dat u op de hoogte bent van het verkeer om u heen, met name de bussen die achter en naast u komen! Fietsers zijn eerder bussen tegengekomen en de resultaten zijn op zijn best traumatisch voor iedereen en in het slechtste geval dodelijk. Wacht niet op de busbaan. Stap zo snel mogelijk in.
  • Tenzij er bewegwijzering is die anders aangeeft, hebben fietsers technisch gezien niet het recht om op de busbaan te zijn, dus geef altijd voorrang aan bussen en ander verkeer dat daar mag zijn.
  • Pas op voor voetgangers die mogelijk ook de busbaan gebruiken
  • Rijden op de busbaan kan het beste worden gedaan door meer ervaren fietsers die snel kunnen reageren op het verkeer en snelle beslissingen kunnen nemen.

Als je niet van plan bent om de busbaan te gebruiken, is het belangrijk om op je fietspad te blijven (waar het zichtbaar is) en de normale rijregels te volgen.

En je moet natuurlijk nog steeds goed op je omgeving letten, want nu heb je misschien auto’s aan de ene kant en een bus (of een paar bussen) aan de andere kant.