Koopgids 2016. BH G7 Disc Ultegra
Jonathan Pushnik

Geen enkele andere categorie fietsen veroorzaakt voor mij persoonlijk zoveel interne strijd als aero-racefietsen. Ik geloof sterk in het belang van aerodynamica vanuit de zoektocht naar snelheid, maar ken ook de behoefte aan rijkwaliteit, efficiëntie en esthetiek. Tot nu toe heeft naar mijn mening geen enkele fiets al deze kenmerken in één pakket gecombineerd, maar de nieuwe G7 van BH wordt krachtig dichtbij.

De G7 is een nieuwe versie voor 2016, maar is gebaseerd op het huidige G6 Pro-platform. Volgens BH is de G7 meer aero, lichter en stijver dan de G6, ondanks de opname van schijfremmen, die gelijk met het frame zitten met de gloednieuwe, strak ogende flat-mount standaard. Andere ontwikkelingen zijn onder meer steekassen voor en achter voor een beetje extra stijfheid, meer consistente remuitlijning en een veiligere, betrouwbaardere verbinding met de wielen.

De nieuwste G7 voldoet aan heel veel van de vakken op het verlanglijstje van een racer of serieuze enthousiaste rijders: hij ziet er geweldig uit, rijdt geweldig, stuurt prachtig en bevat deze oh-zo-leuke schijfremmen en steekassen. Aero-racefietsen lijken qua karakter met een soort compromis te komen in vergelijking met een standaardfiets, dus ik wil natuurlijk weten hoeveel sneller hij is en wat hij weegt. Helaas had BH op geen van beide een fantastisch antwoord.

Volgens de mensen met wie ik bij het bedrijf sprak, is de schijfremversie van deze fiets (contra-intuïtief) aerodynamischer dan de velgrem G6. Rechtstreeks op een gierhoek van nul, zegt BH dat de schijfremfiets eigenlijk beter presteert, dankzij de eliminatie van de direct gemonteerde remklauw vooraan, waardoor een opnieuw ontworpen vorkkroon en blad ontstaat dat efficiënter door de atmosfeer beweegt. Wanneer gier wordt geïntroduceerd, is er een verlies in aero-prestaties in vergelijking met velgremmen aan de kant die wordt blootgesteld, maar BH beweert dat de gecombineerde algemene resultaten bij alle gierhoeken ongeveer hetzelfde zijn.

Zoals zowat elke high-end fiets op de huidige markt, is de G7 ontwikkeld met behulp van krachtige computationele vloeistofdynamica (CFD) -software. Maar het heeft desondanks geen tijd in een windtunnel doorgebracht. Aero-ingenieurs bij andere fietsfabrikanten zeggen dat CFD, de windtunnel en monitor- of straattests elk waardevolle gegevens bieden, maar niet onafhankelijk het hele verhaal vertellen. Het valideren van deze tests door ze in combinatie met elkaar te gebruiken, geeft het duidelijkste beeld.

Jimmy Cavalieri Hoewel ik de beweringen over aero-tests van fabrikanten vaak met een korreltje zout neem, bieden ze toch enkele referentiegegevens. Wetende dat de G7 meer aero wordt dan een G6, alleen in de cyberwereld – althans voorlopig – maakt het moeilijker om een heel duidelijk beeld van deze fiets te schetsen, net als het feit dat BH geen framegewichten leverde en alleen claimde de G7-framework is minder dan 1000 gram en weegt 30 gram minder dan de G6. Gelukkig rijdt de fiets zo goed dat deze problemen uiteindelijk minder een probleem werden.

Op de weg levert de G7 een opmerkelijk gedempte rit die soepel en levendig is, terwijl hij een fantastische stijfheid en efficiëntie van de aandrijflijn biedt. Hoewel het een van de stijver aanvoelende aero-racefietsen is die ik heb getest, voelde ik een beetje het opgeven van korte kickers en bij het sprinten voor een echte of denkbeeldige lijn. Zoals bij veel aerodynamische straatfietsen, is er bij zeer zware inspanningen buiten het zadel, zoals een sprint, wat flex in de voorste driehoek, wat leidt tot een losgekoppeld gevoel tussen de balhoofdbuis en de achterkant van de fiets. Het lijkt erop dat het moeilijk is om alle drie de dingen – stijfheid, aerodynamica en gemakkelijke rijkwaliteit – uit een aerodynamische onderbuis te krijgen.

Jonathan Pushnik

Maar zo nu en dan test ik een fiets die het zo goed doet dat het een verlengstuk van mijn lichaam lijkt dan iets dat ik bestuur. De nieuwe G7 is een van deze fietsen. Het maakt niet uit hoe je je lichaam verplaatst of de fiets leunt, het lijkt altijd onder je gecentreerd te zijn, anticiperend op je volgende acties. Het buigt duidelijk in bochten en volgt recht op de appartementen. De Shimano schijfremmen dragen enorm bij aan het bochtenvermogen. Het testen van deze fiets op hetzelfde moment voor een carbon, velgrem-uitgeruste fiets onthulde een radicaal ander rij-avontuur. Ik kon daarna remmen en dieper in de bochten duwen terwijl ik meer controle had. Zelfs het ontbreken van remgeluid droeg bij aan de ontmoeting.

De meest veelzeggende indicatie dat de G7 een buitengewoon gedempte fiets is, is het simpele feit dat ik mezelf er in de weekenden op heb gesmoord en vervolgens dezelfde fiets heb gekozen voor de hersteldraai van maandag. Ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit op een andere aero-racefiets heb moeten doen. Maar die kwamen met framegewicht en aerodynamische cijfers. Als de G7 dat ook deed (en die bedragen maakten evenveel indruk als de rit), zou het een van de beste aero-fietsen op de markt kunnen zijn. Maar zonder harde informatie is het een verdomd goede fiets.

Wat wil je weten

  • Aero racefiets met schijfremmen en steekassen-yay!
  • Dromerige handling plus een geweldige rijkwaliteit
  • Nieuw frameontwerp Afhankelijk van de G6 Pro, beloofde het steeds lichter te worden
  • Bij gecombineerde gierhoeken wordt beloofd dat schijfremmen aerodynamisch op niveau zijn met velgremmen
  • Aero-verbeteringsclaims kunnen waar zijn, maar worden niet ondersteund door tests in de windtunnel