BXB Goldback Zadeltas Review

De BXB Goldback is een moderne versie van de klassieke zadeltas. Met een eenvoudig, goed doordacht ontwerp en een stevige constructie van gewaxt canvas, is het gebouwd voor de lange termijn. We hebben de Goldback in Ethiopië getest en tijdens een paar tochten door het Pisgah National Forest gebruikt. Hier is de volledige recensie

Bags by Bird, ook bekend als BXB, is een project gestart door filmmaker Jay Ritchey. Jay Ritchey staat bekend als JayBird-films of zijn prachtige bikepacking-video’s zoals Bikepacking the Mongolian Steppe en El Silencio. Jay testte een prototype tas die hij voor eigen gebruik had gemaakt tijdens de bikepacking trips. Jay wilde een klassieke canvas zadeltas gemaakt van gewaxt canvas met moderne garnituren. Hij begon te sleutelen in zijn ruimte van 100 vierkante meter. Uiteindelijk toonden anderen interesse in zijn tassen en BXB was geboren.

BXB’s vlaggenschip zadeltas is vernoemd naar Pentagramma triangularis, een varen die gewoonlijk de goudrug wordt genoemd vanwege zijn heldere herfstkleur. Net als Jay zelf is de goudrug afkomstig uit Californië. Jay zegt dat Jay de Goldback-naam gebruikte om hem de kans te geven zijn favoriete donkergele/saffraankleur in het logo te gebruiken.

De Goldback is verkrijgbaar in Nio (10L), Regular (17L), Mega (24L) en XL (22,2L). Elke versie is een eenlaags ontwerp met één laag, gemaakt van Martexin Original Wax, een met was behandeld canvas dat zeer duurzaam en vrijwel waterdicht is. Ze zijn ook verkrijgbaar in X-Pac, die lichter is, maar niet zo waterbestendig of duurzaam, althans naar mijn mening. U kunt kiezen uit verschillende kleuren, waaronder houtskool, diep bos of marine. De Goldback van normale grootte is getest in een Coyote-kleurenschema in beperkte oplage. Elke Goldback, ongeacht de maat of kleur, wordt in Frankrijk gemaakt met stoffen, banden en gespen die ook in de VS zijn gemaakt. Dit zijn de gemeenschappelijke kenmerken van elke tas:

  • Een innerlijke nylon voering/deksel met een paracord cinch
  • Uitbreidbaar deksel met lange klep
  • 3 cm singelband / madeliefjesketting loopt onderaan in het midden met verschillende sjorpunten om aan een rek of de balhoofdbuis te bevestigen
  • Stijve HDPE-kunststofplaten en twee pluggen om de structuur te ondersteunen
  • Hypalon-paneel aan de onderkant en achterkant op alle bevestigingspunten om te beschermen tegen slijtage
  • Twee zijzakken
  • Deksel is een nylon gevoerde nylon voering die is gecoat om te beschermen tegen directe regen. Het kan worden gebruikt om op het stuur te rennen.
  • Een externe onderste deuvelhulzen voorkomt dat de tas over de balhoofdbuis vouwt. Dit vermindert de slingering, verhoogt de stijfheid en verbetert de bandenspeling.

Goldback Zadeltas Constructie

De reguliere 17L Goldback werd getest en leek qua grootte vergelijkbaar met mijn doe-het-zelf-model en de Carradice-longflap. In wezen is het zo ongeveer de perfecte maat voor middellange tot lange tochten – of kortere tochten wanneer u zwaar op de voortas wilt vertrouwen. Hij heeft iets meer volume dan een typische stuurrol. Dit zijn de specificaties voor de 17L Goldback.

  • Afmetingen Totale afmetingen: 46 cm breed X 18 cm diep X 24 cm hoog
  • Hoofdvak: 36 cm breed
  • Inhoud 17 liter (inclusief zijvakken)
  • Extra 5-10L drybag-opslag met uitbreidbaar deksel met lange klep
  • Twee zijzakken: elk 1L
  • Totale gewichtszak , plastic versteviging en twee pluggen: 1kg 113gm

Net als mijn doelen met de longflap zadeltas die ik in 2014 heb gebouwd, bedacht Jay de Goldback rond een klassiek openingsschema aan de bovenkant met een aantal moderne details om hem zeer bruikbaar te maken voor off-road wandelen. De tas heeft een eenlaags, enkellaags ontwerp gemaakt van duurzame en weerbestendige Martexin Original Wax, een met natuurlijke was behandelde katoenen eendenstof die bijna waterdicht is. Dat, samen met zijn lange flap, geeft de Goldback een klassieke uitstraling. De moderne accenten zijn onder meer plastic gespen met snelle ontgrendeling, een stevige HDPE-kunststof voering, een aansnoerbare gecoate nylon voering/deksel en een frisse benadering van de contouren en vorm van de tas.

Op Het Pad

Het normale Goldbacks-volume was perfect in mijn gebruik. Mijn paklijst voor onze reis naar Ethiopië omvatte een Big Agnes Fly Creek UL3-tent (zonder de stokken), een 32F donzen dekbed (in zijn eigen zak), een Sea To Summit UL-slaapmat en een gecomprimeerd donsjack, allemaal in het hoofdcompartiment . Ik bewaarde snacks, verrekijkers en andere spullen in de zijvakken.

Ik was even blij met het ontwerp en de constructie. Het was gemakkelijk in en uit te pakken en hield alle inhoud mooi gecomprimeerd toen de twee hoofdriemen waren vastgemaakt. De zijvakken zijn goed formaat en kunnen kleine cameralenzen, compacte Nikon-verrekijkers en vele andere items bevatten. Ze zijn ook gesneden en ontworpen om redelijk slank te zijn in vergelijking met doorhangende zakken die soms op andere zadeltassen van dit type worden aangetroffen.

Dankzij de veelzijdigheid van een longflap zadeltas kun je de flap aanpassen om lagen of voedsel aan je lading toe te voegen. Het werkte goed in deze hoedanigheid, en ik heb het meerdere keren gebruikt. Dat gezegd hebbende, ik heb nooit de Goldbacks tweede niveau flap gebruikt. Het heeft een langere flap die is omgevouwen en vastgeklikt. Dit is veel te veel voor mij. Ik pak echter heel weinig in, zodat anderen de extra ruimte misschien nuttig vinden. Een van mijn kleine klachten is dat de tasmaten beperkt zijn in hoe klein je het kunt vullen. Aan de andere kant maakt Jay ook het Nio-model als je geïnteresseerd bent in een kleinere optie. De Regular Goldback is klein genoeg voor een MacBook Air of kleiner.

Zoals aanbevolen heb ik twee Voile-riemen ingekort om de Goldback aan het stuur te bevestigen. Om de Goldback van de tralies af te halen, heb ik schuimblokafstandhouders van enkele centimeters gebruikt om ruimte vrij te maken voor kabels en remhendels. Dit bevestigingssysteem werkte erg goed. De rubberen banden en taps toelopende staven zorgden ervoor dat het niet heen en weer kon schuiven. Op de onderste madeliefjesketting heb ik een riem gebruikt om hem aan de balhoofdbuis te bevestigen. Deze sloot bijna precies aan op de plaats waar de onderste deuvelstang op de zak zit, wat zorgde voor een extreem stabiele plaatsing. Met zijn twee pluggen en Voli-riemverbinding is de Goldback aantoonbaar stabieler dan veel stuurrollen die er zijn, hoewel hij zwaarder is. U kunt gewicht besparen door de interne hoofdplug te verwisselen voor uw minipomp. Ik probeer momenteel ook het zware HDPE-inzetstuk te vervangen door een dun schuimrubber met gesloten celstructuur. Dit kan ook als zitkussen worden gebruikt. Dit werkte heel goed tijdens mijn recente reis. Ik meld me onderweg weer.

Zoals verwacht is het Martexin-canvas sterk en zeer regenbestendig. Vooral op een dag hebben we vroeg in onze reis zware regenval meegemaakt. Geen van de inhoud was helemaal nat. De flap is zo ontworpen dat deze de randen van de cinch-hoes overlapt, zodat eventuele afvoer niet in de zak kan komen als deze goed is gesloten. Het grootste punt van binnenkomst is bij de riemgaten, maar dit was voor mij geen probleem.

Rackless

De Goldback werd zonder rek gebruikt. Voor deze toepassing beveelt Jay aan dat er ten minste 29 cm ruimte vrij is vanaf het middelste stuur/zadellussenbevestigingspunt tot aan de bovenkant van de band (met geïnstalleerde stijve voering). En het wordt aanbevolen om jezelf minstens een extra centimeter te geven om rekening te houden met stuiteren op ruwer terrein en zwaardere uitrusting. Als u minder dan 32 cm vrije ruimte heeft en een rek moet gebruiken om meerdere sjorpunten te voorzien, kunt u een strook (3 cm webbing, om de 4 cm vastgenaaid) door het midden van de zak laten lopen. Met de toegevoegde afstandhouders gebruikte de mijne iets meer dan de toegewezen 29 cm, maar het kwam in de buurt. Meer informatie over maatvoering is te vinden op de BXB websites. Een rek kan ook wrijving door zware lasten of ruw terrein voorkomen. Aanbevolen rekken zijn Nitto Marks of de Simworks Obento.

Goldback-versie 2.0

Jays heeft al enkele wijzigingen aangebracht in de Goldback, op basis van feedback van rijders. Een van mijn andere klachten is dat het midden / de voorkant van de tas naar buiten komt wanneer deze zwaar wordt beladen, waardoor deze onvermijdelijk naar de voorband zakt. Jay heeft dit probleem nu opgelost door een extra riem aan het midden van de tas toe te voegen. Dit helpt niet alleen om de inhoud vast te zetten, maar voorkomt ook dat deze doorzakt. Daarnaast heeft hij nog twee rijen met madeliefjes aan de onderkant/achterkant van de tas toegevoegd en is hij overgestapt op hypalon voor het versterkte bodempaneel.

Jay was bij de El Silencio-vertoning van Transit Cycles Tucson. Jay en ik hebben elkaar ontmoet.

Pluspunten

  • Een goed ontworpen ontwerp maakt het een plezierig hulpmiddel en heeft de juiste maat om een breed scala aan reizen mee te maken, inclusief lange toertochten.
  • Solide constructie die zeer duurzaam en bijna ondoordringbaar voor water lijkt te zijn
  • Gemaakt in Amerika door kleine bedrijven

nadelen

  • Het is zwaarder dan een standaard X-pac stuurrol of harnas, maar het is ook verkrijgbaar in Xpac.
  • Werkt misschien niet voor mensen met minder speling (het was vrij dicht bij de voorband zonder een rek op de 29+ Tumbleweed, zelfs met 4 cm afstandhouders op de stuurbuis)
  • Beperkt tot een grotere belasting (kan niet worden teruggebracht tot een superklein formaat)

Enkele Gedachten Van Cass

Hoezeer ik ook hou van het ultralichte aspect van eenvoudige hardheden en rollbags (ze zijn lichter en sneller te verwijderen), de praktische bruikbaarheid van een tas met bovenlader wint het bijna elke keer voor mij, tenzij het een reis is waarbij elke gram telt, denk aan een grote wandeling-a- fietsen of super technische trails.

Ik ben een grote fan van de Goldback, net als Logan. Ik gebruik de mijne al een aantal maanden en ik ben echt onder de indruk van de algehele kwaliteit en aandacht voor detail. Ik heb de kans gehad om het achter het zadel te proberen, met een WTB Pure V en een Hobo Pieces Restavus, en op het stuur, zoals hier besproken. De toevoeging van de longflap bleek vooral handig voor mijn rug. Ik zou het kunnen ontvouwen om omvangrijke winteruitrusting te dragen. Hoewel het voorin minder handig is, vind ik het wel handig omdat ik met mijn bikepacking fiets naar het werk ga.

Mijn versie van de Goldback gebruikt overal X-Pac, dus het scheert wat gewicht weg; het is ongeveer 800 g all-in. Officieel is mijn prototype de Goldback-versie 2.0. Logan zei dat het wordt geleverd met een set schuimafstandhouders en een extra centraal omsnoeringspunt dat de val stopt. Ik ben een fan van minimale voorsteunen zoals Surlys 8 Pack of Rivendells Marks Rack. Maar wanneer de tas wordt gebruikt met deze riem (de verwijderbare), wordt er meer ruimte gecreëerd tussen de tas en de band, waardoor ik er geen nodig heb (wat gewicht bespaart).

De middelste riem houdt de tas niet alleen omhoog, maar zorgt ook voor snelle toegang. De regenrok wordt niet aanbevolen voor gebruik bij slecht weer. Het doet geweldig werk om water buiten te houden. Het was verbazingwekkend om te ontdekken dat de onderste plug, die voorkomt dat de tas om mijn balhoofdbuis vouwt, nooit bewoog. Als ik op reis zou zijn, zou ik geneigd zijn om de onderste plug te vervangen door een stuk hol PVC en wat spaken toe te voegen. De plastic verstijver zou kunnen worden vervangen door een schuimkussen van dezelfde grootte. Dit zou het verdubbelen voor kamperen. Ik heb ook de twee onderste lipjes, ontworpen voor een bungee-net, gebruikt als extra stabilisatiepunten op de vorkbladen als het echt moeilijk wordt. Opgezet met manier met teenriemen, is de tas rotsstabiel.

Ik heb de Goldback geprobeerd op zowel een Jones Loop H-balk, die goed werkte, als een Oddity Razorbar die een bijna perfecte unie biedt in termen van helder houden voor lichten, GPS en andere elektronische diversen. Jays is een vriend en ik heb wat input gegeven sinds zijn eerste versie. Kleine fabrikanten hebben een voordeel ten opzichte van grotere bedrijven omdat ze snel wijzigingen kunnen doorvoeren. Deze tas voelt echter erg gekozen aan.

  • 1103g
  • 862g
  • Gewicht (per plug) 42 gram
  • Gewicht (HDPE-plaat 157g
  • Inhoud 17 Liter
  • Plaats van vervaardiging Georgia, VS
  • Fabrikant Details bagsxbird.com

*De nieuwste versie bevat twee Birch Dowels, twee 38 cm BXB Voile-riemen, aluminium gesp, twee nylon riemen met nokkengespen en een extra rack-molle voor het vastbinden van tas aan rackplatforms

Inpakken

Nadat ik in 2014 mijn eigen zadeltas had gemaakt en deze tijdens een paar tochten door Afrika had gebruikt (tijdens de tweede keer dat ik hem op het stuur gebruikte), kende ik de waarde van zo’n tas die aan de voorkant van de fiets werd gebruikt. Longflap zadeltassen kunnen een stuk gemakkelijker te gebruiken zijn dan een op rol gebaseerde stuffsack. Ze maken het ook veel gemakkelijker om toegang te krijgen tot uitrusting. Ze bieden ook de mogelijkheid om de lading uit te breiden om lagen naar beneden te trekken en extra voedsel te vervoeren wanneer dat nodig is. Gewaxt canvas is ook waterdicht.

Ik was echter niet blij met het extra gewicht en de instabiliteit die mijn tas met zich meebracht, en andere, die allebei mijn manier van inpakken en rijden belemmerden. Een paar jaar snel vooruit en ik besloot het nog een keer te proberen toen ik zag wat Jay Ritchey verzon. Beschouw me als bekeerd op het idee. Ik zeg niet dat ik vanaf nu een lange flap zal gebruiken; Ik rijd veel singletracks met een verende voorvork en geef over het algemeen de voorkeur aan een kleine, minimale en lichtgewicht stuurrol voor dergelijke exploits.

De zadeltas is aanzienlijk verbeterd sinds 2013. De BXB Goldback, met name de meest recente versies in Xpac, is een lichtgewicht, extreem stabiele oplossing die zowel vorm als functie overbrugt. De Goldback is de ideale keuze voor grotere expedities, waarbij ruimte- en volumeschommelingen belangrijk zijn. De Goldback is stabiel en gemakkelijk in gebruik. BXB ontwierp de tas ook om klein en lichtgewicht te zijn, waardoor het een geweldige zadeltas is voor lange reizen.