Wegen en rijden Campys lichtste onderdelen

Matt Phillips

Campagnolos heeft de mechanische groep Super Record 2015 opnieuw ontworpen en Bora Ultra 35 buisvormige wielen kwamen voor de deur. Ik heb de componenten gebruikt om de Guru Photon HL op te bouwen, waarvan beweerd wordt dat het ’s werelds lichtste frame is, dat ik aan het reviewen ben voor een aankomend nummer van Bicycling .

De nummers

Met een minimum van 2004 gram op mijn weegschaal, is dit een heel lichte groep, maar ook erg duur. Ik heb nog geen SRAM Red 22 in mijn weegschaal gezien, maar SRAM beweert dat Red 22 stinkt naar ongeveer 1.879 g voor een groep die op dezelfde manier is gespecificeerd in de Super Record. Dat gezegd hebbende, beweerde gewichten bijna altijd licht scheef, daarom denk ik dat het echte verschil tussen de 2 groepen ongeveer 100 gram zou zijn. Dat is een goede deal in gewicht-weenie-eigenschap, vooral wanneer SRAM’s Red 22-groep ongeveer zuiniger is. Volgens mijn berekeningen en gewichten is het mechanische setgewicht van Exact Same Shimano Dura Ace 9000 ongeveer 2.055 gram, maar het kost ongeveer

Hier is hoe de Super Record-groep zich opstapelde volgens mijn schaal (voorgestelde verkoopprijzen zijn naar boven afgerond):

Wat is er nieuw

Het bedrijf heeft veel updates aan de componenten aangebracht.

Hoewel de Ergopower-hendels er hetzelfde uitzien, maar voor de motorkapafdekkingen, zijn de interne onderdelen anders en niet compatibel met eerdere Campagnolos-groepen met 11 snelheden. Er is een grote verandering in de functie van de voorste shifter. Voorheen kon je de voorderailleur met een enkele druk op deze linkshandige duimknop terugzetten in zijn volledig binnenboordpositie. Met de gloednieuwe shifter verandert een volledige druk de snaar in de kleine ring, maar om de derailleur terug te brengen naar de volledig binnenwaartse positie waarbij de ketting niet raspt, moet u de duimknop loslaten en erop drukken. Campagnolo zegt dat deze tweetraps verschuiving de mogelijkheid van een vallende ketting wegneemt, en het is net als de manier waarop Campagnolo’s en Shimanos elektronische voorderailleurs werken.

Campagnolo

De nieuwe crank maakt gebruik van een vierarmige spin en wordt aangeboden in 1 boutcirkel met dubbele diameter (112/145 mm). Dat betekent dat de rijder vrij is om te wisselen tussen 34-, 36- en 39-tands kleine ringkeuzes en 50-, 52- en 53-tands grote ringkeuzes en hoeft zich geen zorgen te maken over compacte of standaard spiders. Dit zijn de momenteel beschikbare ringen, hoewel er later meer kunnen worden aangeboden. De instructies voor de nieuwe voorderailleur zeggen dat deze compatibel is met een kettingblad met 55 tanden. In tegenstelling tot Shimanos Dura Ace-ringen, is er geen ander tandprofiel met grote ringen voor elk alternatief met kleine ringen.

Campagnolo 2015 Super Record Crank Matt Phillips De ietwat modern ogende esthetiek van de vierarmige crank heeft voor wat controverse gezorgd. Ik ben ambivalent, maar ze lijken beter te lijken op een moderne carbonfiets met dikke buizen en swoopy vormen dan een traditioneel ogend stalen frame. In overeenstemming met mijn gewicht is de nieuwe crank, die een keramische as gebruikt, iets zwaarder dan de 5-armige Super Record compacte crank met titanium as. Hij is ook zwaarder dan Campagnolos Over Torque Comp Ultra-crankstel met een as van 30 mm.

De achterderailleur is ook geheel nieuw. Naast zijn uiterlijke verschijning, houdt het de snaar dichter bij de tandwielen en zorgt het voor een grotere kettingomwikkeling rond de tandwielen. Deze updates, zegt Campagnolo, verlengen de levensduur van deze aandrijflijn en versnellen het veranderen. En het bedrijf beweert dat de derailleur een sterkere parallellogramveer gebruikt, die ook het terugschakelen versnelt.

Campagnolo

De achterderailleur wordt aangeboden in slechts één kooilengte en is compatibel met Campagnolos verse 11-29 cassette. Mijn groepset combineert de 11-29 tape met 36/52 ringen en geniet dus van het brede versnellingsbereik rondom. Op het vlakkere terrein, maar de grotere sprongen, versus een cassette met een strakkere verhouding, zijn merkbaar, maar het is een afweging die ik volledig wil maken.

De meest voor de hand liggende verandering aan de voorderailleur is dat de gigantische nieuwe bedieningsarm, vergelijkbaar met Shimanos Dura Ace 9000. Het verlaagt de kracht en handbeweging die nodig is om te veranderen, stelt Campagnolo. De kist is breder, voor minder wrijving.

Campagnolo

Remmen, cassette en ketting zijn allemaal overgenomen van de vorige Super Record 11 groep.

Campagnolo

Hoe het reed

Deze laatste groep uit Campagnolo schakelde heel soepel en net uit de doos, en wilde niet de lange pauze in de tijd die de groepen van Campagnolo historisch nodig hadden voordat ze hun beste gevoel en werking hadden bereikt. Ongeacht de upgrades van de derailleur en shifter, heb ik nog geen significante opening waargenomen vanaf het terugschakelen, hoewel de textuur mogelijk iets scherper is bij de hendel. Het schakelen aan de voorkant is verbeterd; opschakelen (naar hogere versnellingen) is nu lichter en sneller. Ik weet echter nog steeds niet helemaal zeker hoe ik me moet voelen over terugschakelen. Het schakelen met twee drukken lijkt veiliger, maar het is langzamer en meer werk dan voorheen. Ik waardeer dat Campagnolo probeert het voordeel van elektronisch schakelen na te bootsen met behulp van een mechanische shifter, maar voor mij bewijst het alleen maar het voordeel van digitaal schakelen,die ingewikkelde schakelacties zoals deze automatisch afspeelt.

De Bora Ultra Two wielset is fenomenaal. Zeer snel, zeer soepel en het remmen met de roodachtige remblokken van Campagnolo is uitstekend, zelfs in de regen. Maar nogmaals, ik vraag me af wat de waarde is; zijn ze beter dan Zipp 202s?
Campagnolo

Al met al kost het kopen van deze collectie en wielset bijna net zoveel als het kopen van een Specialized Tarmac Pro Disc Race Ultegra Di2, dat geldt ook voor Id. Merk bovendien op dat de functionele wijzigingen die zijn aangebracht in de nieuwe Super Record-klasse worden gedeeld met de goedkopere, maar dikkere, Record en Chorus mechanische groepen. De Super Record is de duurste, maar niet de lichtste mechanische set die op de markt verkrijgbaar is. Het is echter de lichtste Campagnolo-set op de markt. En voor een paar gelukkigen is dat reden genoeg om te upgraden.