Rider En Rig Bailey Newbrey's Salsa Woodsmoke

We praten met Bailey Newbrey, singlespeed Tour Divide-racer, over zijn recente duik in ultraracen, zijn raceset van 16 kg en zijn plannen voor een Santa Fe-fietsenwinkel.

Als de naam Bailey Newbrey je bekend voorkomt, is dat waarschijnlijk vanwege zijn 15-daagse, 2e plaats Tour Divide finish op een singlespeed, niet minder. Bailey is sinds zijn 15e volledig ondergedompeld in de fietsgemeenschap. Hij reed freestyle BMX en reed cyclocross. Hij was ook mede-oprichter van Comrade Cycles in Chicago. Bailey verhuisde naar Stillwater, Oklahoma om te trainen voor de Divide.

Ik had de gelegenheid om met Bailey op zijn Santa Fe-singeltrack te rijden en tijdens een overnachting van zijn gezelschap te genieten. Bailey reed op zijn volledig geladen bikepacking-machine voor de twee uur durende rit rond het padennetwerk van Galisteo Basin Preserves. Dit was om te wennen aan hoe het voelt en om zich voor te bereiden op het volgende raceseizoen. Deze afbeeldingen tonen bijna alle uitrusting die Bailey zal gebruiken om de Colorado Trail Race en de Italy Divide aan te pakken.

Praat met ons over je fietsgeschiedenis.

Mijn leven stond vol fietsen. Zoals velen raakte ik al op jonge leeftijd geboeid door de vrijheid die ze me gaven. Rond mijn 12e verjaardag kreeg ik mijn eerste echte BMX-fiets en ging ik all-in. Toen ik 15 werd, nam de fietsenwinkel in mijn woonplaats me in dienst. Tegen het einde van de eerste zomer maakte ik aangepaste wielen voor de winkel en realiseerde ik me dat ik per ongeluk mijn droombaan had gevonden. Ik bleef freestyle BMX rijden op een hoog niveau totdat meerdere hersenschuddingen en een kleine operatie me dwongen mijn prioriteiten te heroverwegen.

Ik kocht mijn eerste racefiets, verhuisde naar Chicago en werd verliefd op de cultuur van zowel toeren als woon-werkverkeer. Ik maakte van elke gelegenheid gebruik om de drukte te ontvluchten, of het nu ging om een snelle overnachting met vrienden of grotere tours zoals een reis langs de Mississippi naar New Orleans. Ik was in 2008 overtuigd om mijn eerste cyclocross-evenement te rijden en heb die race negen jaar lang voortgezet. Jesse Hautau en Steve Parkes waagden hun kans en openden in 2012 Comrade Cycles.

Kameraad was zes jaar lang mijn mede-eigenaar. In deze periode werd ik verliefd op ultra-afstandslopen, fietsen en toeren. Ik realiseerde me dat Chicago niet de beste plek was om deze passies na te jagen, dus verkocht ik mijn winkel en vertrok begin 2022 uit Chicago.

Toen ik 15 jaar oud werd, nam de fietsenwinkel in mijn woonplaats me in dienst. Tegen het einde van de eerste zomer bouwde ik aangepaste wielen en realiseerde ik me dat dit mijn echte roeping was.

Het lijkt erop dat er geen weg meer terug was toen je besloot om ultraracen met een vastberaden aanpak na te streven. Denk je dat ik gelijk heb? Je had geen eerdere ervaring met meerdaagse evenementen. Verlang je er stiekem naar om iets verder of sneller te komen?

Sinds ik mijn eerste racefiets kocht, wilde ik zien hoe ver ik kon gaan. Ik ga naar buiten zonder eten, zonder water, alleen een zakje tabak en wat vloeipapier en rijd 50, 80, 120 mijl. Identiteitskaart gaat uit en bonk hard, rolt een rook, en hinkt naar huis, enkel gelukkig om uit te zijn. Langzaam kwam ik erachter, stopte met roken en begon deel te nemen aan de grindraces op de langere afstand. 2016 was de eerste keer dat ik de Tour Divide reed zonder enige meerdaagse race-ervaring.

Mijn eerdere toer- en grindrace-ervaringen waren alles wat ik moest doen, en hoewel ze zeker hielpen, heb ik behoorlijk wat geleerd. Ik realiseerde me ook dat ik niet half slecht was in ultraracen en wilde zien wat ik kon doen met wat meer kennis en voorbereiding. Het jaar daarop reisde ik naar South Dakota om de Black Hills Expedition te racen, een fietstocht van 450 mijl over technische singletracks en vergeten wegen in het Black Hills National Forest. Destijds moest de race nog worden voltooid op een singlespeed of een stijve fiets. Ik heb het niet alleen afgemaakt, maar ik was ook de eerste die het weer in Spearfish haalde. Dit was het moment waarop ik besloot om all-in te gaan.

Er is iets bijzonders aan het beklimmen van een bergpas met alleen je benen en longen om de top te bereiken.

Vertel ons over de mentaliteit die nodig is om grote, meerdaagse evenementen op één snelheid te voltooien. Waarom denk je dat het je aanspreekt?

Er is een andere mindset voor nodig, als ik eerlijk ben. Zodra het rijden met singlespeed genormaliseerd wordt, is het ongeveer hetzelfde. Het is iets waar ik op dit moment niet vaak of helemaal niet aan denk. Singlespeed rijden is geen voordeel ten opzichte van het terrein en de afstanden van Colorado Trail Race en Tour Divide. Ik ben onder de indruk van Timon Fish en Chris Plesko. Ik probeer singlespeed-rijden niet te veel te romantiseren, want het is zeker overdreven, maar er is iets speciaals aan het beklimmen van een bergpas met alleen je benen en longen om je naar de top te krijgen.

U bent van plan een fietsenwinkel in Santa Fe te openen. Voor wie is het?

Ja! Er is nog werk aan de winkel, maar het streven is om begin tot half maart van dit jaar open te gaan. Iedereen die wil genieten van de vrijheid en rust van het fietsen, vindt die hier. We zullen ons specialiseren in fietsen en accessoires voor woon-werkverkeer/utilitair fietsen, maar ook in bikepacking en traditioneel toeren, met een neiging naar uitrusting die is gebouwd om lang mee te gaan en MUSA (Made in the USA) waar mogelijk. Mijn doel is om van de fietstocht een leuke, ontspannende en inspirerende plek te maken waar mensen samen kunnen komen en terugkeren naar hun kindertijdwonder. We zullen een verscheidenheid aan ritten aanbieden, ongeacht het niveau van fietsen, evenals lessen, nachtelijke kampeertochten en discussies.

Zijn er toekomstige raceplannen? Slechts één versnelling?

Ik heb mezelf een redelijk drukke racekalender voor het jaar kunnen geven! Ik doe aan Italy Divide, Colorado Trail Race, Trans North Georgia en Black Hills Expedition. Moet heel leuk zijn met veel echt uitstekende mensen! Ja, slechts één versnelling voor de nabije toekomst.

We willen graag meer weten over je uitrustingslijst voor bijvoorbeeld racen op de Divide. Je complete fiets is 16 kg (spoorgewicht plus water en voedsel), dus ik denk niet dat het erg lang is.

Voor de Tour Divide van de afgelopen jaren kon ik de dingen redelijk goed terugbrengen tot alleen de essentie. Mijn slaapsysteem bestond uit een Black Diamond Twilight bivy, Enlightened Equipment -1 C (-1C) quilt en een kleine Therm-a-Rest NeoAir XLite. Voor kleding had ik een Search and State PJ-1 jas, een Search and State vest, DeFeet wollen arm- en beenwarmers, Rab regenbroek, Mountain Laurel Designs regenwanten, Giro handschoenen en schoenen, een paar lichte wollen sokken, een paar zwaardere Defeet Woolie Boolie-sokken, Patagonia-donstrui en SmartWool-boxers om in te slapen. Reparatieset bestond uit een kleine multitool, twee buizen, enkele reservekettingschakels, pluggen, laarzen, patches, ritssluitingen, glijmiddel en een frame pomp. Een kleine externe batterij, een Platypus-waterfilter en reservebatterijen werden ook meegeleverd. Ik heb ook wat oplaadkabels, extra batterijen, toiletartikelen, en een koord om mijn eten aan op te hangen. Geen fornuis, geen keukengerei, niets! Licht kwam via een Sinewave Beacon en een Black Diamond Spot op mijn helm. Al mijn navigatie was op een Garmin 810, hoewel ik onlangs ben overgestapt op een eTrex 30 omwille van de eenvoud. Ik ben nooit iemand geweest die veel interesse heeft in gegevens en cijfers, dus het rechttoe rechtaan volgen van routes op de eTrex is logischer voor mij.

Mijn bikepacking race setup heeft één ding dat ik heb veranderd. In plaats van mijn fiets zo in te pakken dat hij er goed uitziet, pak ik hem zo in dat hij zo dicht mogelijk bij onbeladen rijdt. Het belangrijkste verschil is om zoveel mogelijk van de voorste fiets te verwijderen (geen stuurtassen, rolkooien of Anything Cage-tassen), zodat de besturing kan worden genormaliseerd en het gemakkelijker is om te fietsen.

Baileys Woodsmoke Build Hoogtepunten

  • Frame en vork: Salsa Woodsmoke en Salsa Firestarter
  • Balhoofd: Cane Creek 110
  • Crankarmset: SRAM XO
  • Kettingblad: XXX
  • Achtertandwiel: Nors 19T
  • Ketting: Wolftooth 38T
  • Stuur Whisky Parts Co.
  • Stuurpen: Thomson
  • Zadelpen: Whiskey Parts Co.
  • Zadel: WTB SL8
  • Handvatten: ESI Chunky
  • Pedalen: Time XS Carbon
  • Versteller: Staand (!)
  • Remmen: Avid XO Trail
  • Voornaaf: Schmidt Son 28 15 mm
  • Achternaaf: DT420
  • Velgen en banden: Whisky No9 41w met Vittoria Mezcal 292.6 (292.22 voor de Tour Divide).
  • Overig: King Cage Iris Cages, Cane Creek Bar Ends, Vision Mini TT Aero Bars

En de fiets? Is er iets dat we moeten weten? Wat trok je in het bijzonder naar de Woodsmok?

Laat me eerst de belangrijkste vraag beantwoorden die ik krijg: wat is gearing? Het is of 3819 of 2:2. Het verandert afhankelijk van wat voor soort rijden ik doe en/of evenementen waaraan ik deel. Soms gaat het mis, maar soms is het precies goed. Ik denk dat 2:1 de ideale verhouding is voor de Tour Divide, omdat het niet te technisch is en het klimmen niet te steil is. Je kunt je achillespees en knieën ook redden door te gaan fietsen op alles wat je niet kunt. Ik liep veel meer in de TD van dit jaar dan in 2016, eindigde met bijna geen blessures of ontstekingen en nam vier dagen vrij van mijn tijd.

De Porcelain Rocket Mr. Fusion is mijn favoriete seatpack-systeem. Joe van JPaks heeft voor mij een fenomenale frametas gemaakt waar ik absoluut dol op ben. Een Sinewave Beacon verlicht de weg en houdt mijn apparaten opgeladen. Cane Creek Ergo bar-ends zijn een van de beste eenvoudige toevoegingen voor extra handposities en meerdaags comfort. King Cage Iriskooien zijn het enige dat ik vertrouw om mijn flessen op hun plaats te houden op hobbelige afdalingen.

Dit alles op Salsa’s erg leuk en capabel frame, de Woodsmoke. Hoewel de fiets niet mijn eerste keuze was, aangezien ik geen fan ben van carbonframes, heeft Salsa me veel geholpen in de aanloop naar de Tour Divide van 2022 en het frame geleverd. De enorme banden- / modderopruiming, extra frametasruimte en korte liggende achtervorken zorgden uiteindelijk voor een van mijn favoriete fietsen die ik ooit heb gehad.

Is het mogelijk om in een groep met vrienden op een ontspannen bikepack te rijden, ook al heb je race-DNA? !

Absoluut! Hoewel races die mijn fysieke en mentale limiet verleggen altijd iets belangrijks voor me zullen zijn, is er niet veel dat ik leuker vind dan de informele bikepacking-trip met vrienden, om me er echt aan te herinneren waarom ik dit allemaal in de eerste plaats begon.

Je kunt Bailey volgen op Instagram. Als je Santa Fe (New Mexico) passeert, stop dan bij zijn winkel Sincere Cycles.