Eerste Gezicht. De Remkrachtmeter

Een coachingtool om het remvermogen van rijders te vergroten

Matt Phillips

Matt Miller wilde weten waarom hij zijn veel snellere rijpartner had ingehaald. Beiden waren bezig met een mountainbike-evenement en Miller merkte dat zijn snellere partner, zoals verwacht, weg kon rijden op de beklimmingen, maar Miller zou hem terug naar binnen halen tijdens de bochtige afdaling. Miller wilde weten hoe hij het moment maakte, maar om dit te bereiken, had hij gegevens nodig. Gelukkig weet hij een paar dingen over het verzamelen van informatie.

Miller is een Amerikaanse sportwetenschapper en promovendus aan de Massey University of New Zealand. Hij is het soort persoon dat co-auteurs is van artikelen met de titel, het effect van bergop fietsen en fietsophanging op de prestaties van bergafwaarts tijdens crosscountry-mountainbiken, en de overeenkomst tussen Powertap, Quarq en Stages vermogensmeters voor crosscountry-mountainbiken.

Miller theoretiseerde dat hij tijd had ingehaald op zijn fittere buddy met een betere remtechniek. Later en moeilijker remmen betekent dat een rijder meer tijd op hoge snelheid doorbrengt dan iemand die eerder begint te remmen. Geaggregeerd over de duur van een evenement, kunnen de tijdbesparingen oplopen, mogelijk het nadeel van klimfitness minimaliseren of elimineren. Miller had echter geen gemakkelijke manier om gegevens over de remtechniek te verzamelen.

Deze grafiek laat het verschil zien tussen een gemiddelde rijder (paarse lijn) en een ervaren rijder (groene lijn). Let op de manier waarop de ervaren rijder veel minder tijd over de remmen gaat. Matt Miller

Trapvermogensmeters leveren tonnen fitnessgegevens en trainingsopmerkingen. Maar er was geen vergelijkbaar apparaat om de remprestaties te meten, de verloren tijd aan ineffectief remmen te meten en feedback te geven om rijders te helpen de remmethode te verbeteren. Millers idee: een vermogensmeter voor remmen, die hij bedacht met Dr. Philip Fink, een senior biomechanicus aan de Massey University

De schijfremkrachtmeter van Miller en Finks lijkt veel op een trapkrachtmeter: spanningsmeters meten het koppel dat de remkracht genereert, een acceleratiemeter meet het toerental; koppel instanties RPM is gelijk aan watt.

Maar er is een fundamenteel verschil tussen een metende elektriciteitsmeter en ook een remkrachtmeter. Een trapkrachtmeter stappen fitness; een remkrachtmeter meet het vermogen. Wanneer er veel manieren zijn om fitness te kwantificeren en bij te houden, is de remvermogensmeter een van de allereerste die harde gegevens over vaardigheid presenteert.

Vrijwel alle wielrenners zijn geïnteresseerd in snelheidswinsten, maar Miller verwacht dat de belangrijkste doelgroep voor zijn remkrachtmeter enduro- en downhill-racers zijn. En, zegt Miller, tot nu toe is dit het team dat de meeste interesse heeft getoond in dit item.

Deze inhoud wordt van YouTube gewist. Mogelijk hebt u de mogelijkheid om exact dezelfde inhoud in een ander formaat te vinden, of u kunt meer informatie vinden op hun website.

In tegenstelling tot een metende elektriciteitsmeter die in realtime kan worden gebruikt, verwacht Miller niet dat fietsers naar hun hoofdeenheid staren en informatie over het remvermogen bekijken terwijl ze een bocht in rennen; in plaats daarvan worden de gegevens weergegeven en vervolgens de rit van het artikel geanalyseerd.

Het eerste apparaat dat werd gebruikt om het concept te bewijzen, was een groot en onhandig apparaat. De volgende stap is echt een slanker apparaat dat is ingebouwd in een schijfremrotor. Rolf Ostergaard, oprichter van Sensitivus, een Deens bedrijf dat detectoren produceert, inclusief de rekstrookjes die het in de productieremenergiemeter zouden halen, komt bij de baan om de volgende stap te bereiken.

Ostergaard en Miller zeggen dat het eindproduct klein zou kunnen zijn en slechts 30 gram per schijfrotor zou bevatten. De rotor gefotografeerd met dit verhaal is een mock-up om mensen te helpen het concept te begrijpen, en niet een glimp van hoe het eindproduct er precies uit kan zien. Het doel is om begin volgend jaar een product op de markt te hebben, maar Ostegaard en Miller geven toe dat het doel wordt bepaald door een succesvolle financiering van het project.

De studies van Miller helpen het verschil te meten tussen het remvermogen van een specialist en een typische rijder. Matt Miller

Er moeten nog verschillende details worden opgelost: montageformaat (hoewel Ostergaard gelooft dat zowel CenterLock als zesboutsmontage haalbaar zijn), batterijontwerp, radio (Bluetooth LE, ANT + of beide) en kosten. Head-units hebben een apparaatprofiel nodig voor een remvermogensmeter om de informatie die het verzendt te zien en vast te leggen, en onderzoeksdiensten na de rit (Todays Plan en dergelijke) zouden de informatie aan de rijder moeten kunnen presenteren op een manier die nuttig is .

Hier kunt u de voortgang van de projecten volgen.